MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BAHASA INDONESIA DI KELAS IV SD NEGERI 42/IV KOTA JAMBI Interactive Learning Media, Indonesian Language, Waterfall Method, Learning Features, User Satisfaction, SD Negeri 42/IV Kota Jambi.

Isi Artikel Utama

Merti Megawati
Sukma Puspitorini
Febri Setya Ardifa

Abstrak

This study aims to develop and evaluate the effectiveness of interactive learning media for the Indonesian language subject in Grade IV at SD Negeri 42/IV Kota Jambi using the Waterfall method. The Waterfall method was applied through steps like needs analysis, design, development, testing, and maintenance, ensuring each step was done in an organized and systematic way. The interactive learning media was created using Macromedia Flash 8 and includes features like learning materials, animations, interactive quizzes, and interesting visuals to help students understand the content better. After development, the media was tested on 20 Grade IV students. The test results showed that 95% of the students were "Very Satisfied" with the use of this learning media, which means it not only helps improve understanding but also makes learning more fun and engaging for students. In conclusion, this interactive learning media has the potential to be an effective and enjoyable tool for teaching Indonesian in elementary schools.

##plugins.themes.bootstrap3.displayStats.downloads##

##plugins.themes.bootstrap3.displayStats.noStats##

Rincian Artikel

Bagian

Articles

Referensi

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839

Ervina Arianita, & Fatma Dwi Aini. (2022). Analisis Penggunaan Bahasa Indonesia bagi Kalangan Muda di Media Sosial “Instagram.” CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 2(4), 29–39. https://doi.org/10.55606/cendikia.v2i4.446

Eryani. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Teks Cerita (Novel) Sejarah Siswa Kelas XII. AKL 2 SMK Negeri 1 Dumai Tahun Ajaran 2022/2023.

Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 9(11), 211–221. Fachri, B., Rizal, C., & Supiyandi. (2024). Penerapan Metode Waterfall Dalam Perancangan Sistem Informasi Merdeka Belajar Kampus Merdeka Berbasis Web. Jurnal Komputer Teknologi Informasi Dan Sistem Informasi (JUKTISI), 2(3), 591–597. https://doi.org/10.62712/juktisi.v2i3.147

Faradila, S. P., & Aimah, S. (2018). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SMA N 15 Semarang. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Unimus (Vol. 1, 2018, 1(2005), 508–512.

Inayah, Y., & Sya, M. F. (2022). Kreatifitas Berfikir Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 1, 339–345. https://ojs.unida.ac.id/karimahtauhid/article/v iew/7822%0Ahttps://ojs.unida.ac.id/karimaht auhid/article/download/7822/3510

Intan Nurhasana. (2021). Penggunaan Media Audio Visual Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab. Al Fikru : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(2), 217–229. https://doi.org/10.55210/al fikru.v2i2.573

Koebanu, D. I., Maniyeni, A., & Banamtuan, M. F. (2023). Pemanfaatan Video Animasi Kartun Berbasis Macromedia Flash 8 Untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Regula Fidei : Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 8(1), 18–29. https://doi.org/10.33541/rfidei.v8i1.161

Maki, K., Sangkop, F. I., & Krisnanda, M. (2023). Pengembangan E-Learning Berbasis Web Di Sma Yadika Langowan. JOINTER : Journal of Informatics Engineering, 4(02), 16–23. https://doi.org/10.53682/jointer.v4i02.87

Noermanzah. (2019). Bahasa sebagai Alat Komunikasi, Citra Pikiran, dan Kepribadian. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), 306–319. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba

Nurfadhillah, S. (2021). Media Pembelajaran (R. Awahita (ed.)). CV.Jejak Anggota IKAPI. Presiden RI. (2022). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 4 Tahun 2022 Tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 57 Tahun 2021 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2022, 1–16. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/196 151/pp-no-4-tahun-2022

Purwati, N. (2023). Blended Learning Berbantuan Media Interaktif (G. Arimbawa (ed.); 2023rd ed.). Perkumpulan Rumah Cemerlang anggota IKAPI. Smp Negeri 1 Sukasada. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika(KARMAPATI), 12(1), 57–66. http://ditpsmp.kemdikbud.go.id/erapor/

Priyolistiyanto, A., & Handayani, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pada Kelas Daring Materi Listrik Statis Bagi Siswa Kelas IX. 2(1), 76–80.

Santosa, D. P. (2020). Analisis Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Android “Marbel Huruf” Ditinjau Dari Prinsip Desain Pesan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, IX, 643–649. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/fip tp/article/view/17554